Waarom is flexibiliteit belangrijk?

Flexibiliteit is het vermogen van een spier om op lengte gebracht te worden. Flexibiliteit verschilt in die zin van mobiliteit. Bij mobiliteit gaat het kort gezegd om de bewegingscapaciteit van gewrichten, waarbij flexibiliteit van spieren en/of verminderde co├Ârdinatie een beperkende rol kunnen spelen. Stabiliteit is het vermogen van het lichaam om een gewricht te stabiliseren in bepaalde beweegpatronen. Een goede flexibiliteit is niet alleen belangrijk omdat het jouw lichaam de ruimte geeft om beweegpatronen te optimaliseren, het is ook belangrijk omdat we het risico op blessures kunnen verlagen, de pijn beleving omlaag kunnen brengen, de lichaamshouding kunnen verbeteren en de snelheid van herstelprocessen kunnen verhogen.

Core control, mobiliteit en stabiliteit

Onze CORE & FLEX classes zijn net als de andere classes ingericht op een 2-DAY split routine. Op de ene dag werken aan het verbeteren van, core-control, mobiliteit en stabiliteit m.b.v. zogenoemde "Static Hold" oefeningen. En op de andere dag m.b.v. "Dynamic Core " oefeningen.

Static Holds zijn weliswaar "comfortzone challenging", maar uiterst belangrijke oefeningen om kernkracht en stabiliteit op te bouwen. een Toes to bar oefening zal bijvoorbeeld geen probleem zijn als je de L-sit oefening mastert. En met het masteren van een L-sit wordt de uitvoering van bijvoorbeeld front squats, handstands en zelfs Olympic weightlifting disciplines beter!

Dynamic Core oefeningen zijn functionele beweegpatronen waarbij met name spieren en gewrichten uitgedaagd worden om goed samen te werken om de benodigde core-control, mobiliteit en stabiliteit te leveren. Indien er beperkingen in de bewegingsuitvoering zijn kan de Personal Trainer uiteraard differentieren! Het is vaak zo dat de hartslag bij deze oefeningen omhoog schiet en dat maakt dat het tegelijkertijd ook een cardiovasculaire training is!

Aan het eind van elke CORE & FLEX class worden een aantal stretching exercises gedaan die met name bijdragen aan het optimaliseren van de flexibiliteit. Door met regelmaat CORE & FLEX sessies te volgen verbeter je de core functie, core strength, verminder je aspecifieke pijnklachten (onderrug) en verbeter je o.a. de bewegingskwaliteit van jouw armen (met name schoudergewrichten) en benen (met name heupgewrichten).

Geïnteresseerd?

Je kunt bij ons een gratis en vrijblijvende proefles activeren, waarin je een CORE & FLEX class uit kunt proberen! 

Je vindt ons op de NDSM werf in Amsterdam (aan de rand van het centrum). We beschikken over vrije parkeerplaatsen voor de deur. Ideaal voor als je voor of direct na je werk met de auto naar ons toe wilt komen om te trainen! Ook met de fiets of OV zijn wij erg goed en snel bereikbaar! 

Laat jouw contactgegevens achter en wij nemen z.s.m. contact met je op om een proefles met je in te plannen.