Cliënten voor een bepaalde tijd loslaten op het vlak van voeding en ze vervolgens weer triggeren om de teugels strak te trekken is een belangrijk aspect van onze motiverende gedragscoaching. Wij snappen dat in de herfst en wintermaanden de motivatie daalt om super clean te eten binnen de kaders van de voorgeschreven richtlijnen. En in de december volgt uiteraard een toppunt met een hoop feestelijke omstandigheden; althans voor de meeste.

“Month of registration’’ challenge

November is bij PTA® daarom steevast de maand waarin wij onze cliënten uitdagen om mee te doen met de “Month of registration’’ challenge. De challenge houdt in dat we onze cliënten één week lang elke dag hun voeding nauwkeurig bij laten houden op hun persoonlijke account op ons online portaal. Daarna vragen we de cliënten om zelf met een eigen gekozen registratieritme (minimaal drie dagen per week) de maand voort te zetten. De challenge is dat je dit de hele maand november volhoudt. Dat lijkt makkelijk, maar de meeste haken binnen twee weken bijhouden weer af.

Wij dagen je uit om het 1 maand vol te houden en zijn benieuwd wat de effecten hiervan zijn op jouw voedingsgewoonten en jouw beleving van voeding. Met beleving bedoelen wij of je bijvoorbeeld kunt genieten zonder schuldgevoel wanneer je een minder gunstige maaltijd naar binnen werkt. Of dat je voelt dat door het registreren en/of programmeren van jouw voeding jouw motivatie sterker wordt om een gunstig voedingspatroon voort te blijven zetten. In aanloop naar januari waarin men over het algemeen de drive heeft om het weer goed aan te pakken, beginnen wij daarom altijd met een voorzetje in november. Dat voorzetje is bewustwording. Wij willen dat niet doen met het doel dat men zich schuldig voelt over elke uitspatting in december, maar juist met het idee dat je er bewust voor kiest toe te geven aan deze uitspattingen, er juist van geniet en de motivatie opbouwt om in januari de knop om te zetten en een start te maken met datgene waarmee je in november hebt geëxperimenteerd.

Bewustwording is key

Het bijhouden van je voeding in een voedingsapp zorgt ervoor dat je bewust wordt van wat je dagelijks eet. Naast een stukje bewustwording is het ook erg leerzaam om te zien hoeveel voedingsstoffen er in verschillende soorten voeding zit. Als je bezig bent om al je voeding bij te houden doe dit dan zo nauwkeurig mogelijk, dit geeft namelijk hele interessante informatie. De meeste mensen zijn wel op de hoogte van wat ze op een dag eten. Maar weet jij dat ook als je bijvoorbeeld een feestje hebt of een avond buiten de deur eet? Probeer dus ook op zulke momenten bij te houden voor jezelf wat je eet! Niet alleen achteraf…maar ook vooruitdenken De volgende stap is dat je in plaats van te registreren wat je eet, alvast gaat programmeren wat je morgen of in de loop van de komende dagen gaat eten. Een belangrijke succesvoorwaarde voor onze cliënten is dat ze hun invloed op hun (in)directe omgeving vergroten. Wij zijn simpel gezegd samenlevingsdieren die aan bepaalde geloofssystemen onderhevig zijn. Als ons gedrag afwijkt van dat van de groep waarin wij leven, kunnen we rekenen op flinke weerstand vanuit die groep. Bewustwording, knowhow en vooruitdenken (wat ga ik eten en wat ik doen om om te gaan met weerstand van mijn groep) helpt ons om succesvol gedrag aan te passen. En november is bij PTA de maand om daarmee te experimenteren.

Mental prep voor succesvolle deelname

Om te beginnen kun je het beste de app ‘’Food” downloaden in de appstore. Deze app is namelijk gekoppeld aan het PTA online-portaal. Als je begint met het bijhouden van je voeding zorg er dan voor dat je dit nauwkeurig doet en vergeet niks in te voeren. Aan het begin is het belangrijk dat je de voeding afweegt zodat je dit precies in kan vullen in de app. In de loop van de tijd leer je je eigen porties kennen en hoef je niet meer alles precies af te wegen. Ook is er de optie in de app om producten te scannen via de barcode, dit scheelt tijd om alles in te voeren. Tot slot is het belangrijk dat je voor jezelf een ritme afspreekt wanneer je je voeding in de app registreert (bijvoorbeeld 2 à 3 momenten per dag). Het is belangrijk dat je jezelf hier dan ook aan houdt!

Tekst: PTA® - Personal Training Agency B.V. te Amsterdam, door Sven Wierda en Robert Schoot, CSCS

Beeld: PTA® - Personal Training Agency B.V. te Amsterdam