Cellulitis is een medische huidaandoening veroorzaakt door een bacterie waarbij de huid vaak gezwollen, rood kleurt, pijnlijk en warm kan aanvoelen. Dit behoeft medische aandacht. Cellulite echter, duidt op de sinaasappelhuid. De laatste is geen medische aandoening maar een meer cosmetische klacht. Het is veel voorkomend, volledig normaal en bijna 90% van de vrouwen heeft het. Toch wordt dit als vervelend ervaren en ligt het vaak, geheel ten onrechte, aan de basis van onzekerheid en zelfs schaamte over je lijf.

Cellulite (sinaasappelhuid), wat is het?

Niet alleen vrouwen maar ook 10% van de mannen zal een vorm van cellulite ontwikkelen. Cellulite komt vaak voor op de dijen en het achterwerk en omdat vrouwen vaak op die plekken vet opslaan, is het geen wonder dat het percentage bij vrouwen (90% bij vrouwen vs. 10% bij mannen) vele malen hoger ligt. Cellulite komt overigens niet alleen voor op de dijen en het achterwerk, maar ontstaat ook op andere plekken. Cellulite is de bobbelachtige structuur die zichtbaar is op de huid. Het wordt veroorzaakt door vaak vergrote vetcellen die tegen o.a. het bindweefsel aanzitten. Het bindweefsel bestaat uit sliertjes die samen compartimenten vormen en daarin bevinden zich grotere en meer oneffen vetcellen die zich zelf steeds meer omhoog drukken. Het bindweefsel komt daardoor onder spanning te staan.

Ook drukken de grotere oneffen vetcellen op de haarvaatjes in je huid waardoor deze slecht doorbloed zijn. Daarom voelen de dijen en billen vaak kouder aan. Als er in de loop der tijd een aanhoudende slechte doorbloeding is in de huidlaag, kan het normaal flexibele eiwitlaagje van je huid (collageen) verharden en zelfs verdwijnen. Het lymfevocht wordt minder efficiënt afgedreven en hoopt op. Daardoor is de afvoer van toxines en ander afval zoals oude cellen niet optimaal. De huid oogt en is vaak dan dunner, verliest stevigheid en houdt daaronder de vetcellen omhult door bindweefsel niet meer op zijn plaats waardoor die specifieke onregelmatige structuur ontstaat. Over het algemeen wordt die onregelmatige structuur als vervelend ervaren. 

Cellulite (sinaasappelhuid), waar komt het door?

Genetische bepaling en een verstoorde balans van de oestrogeenhuishouding liggen aan de grondslag ervan. Waar een goede balans zorgt voor juist een mooie vochthoudende strakkere huid, zorgt een oestrogeen dominantie voor extra opslag van vetcellen en daarbij ook voor te veel vocht in de vetcellen waardoor zichtbare onregelmatigheden aan de huidoppervlakte ontstaan. Door veroudering van de huid en verminderde collageen aanmaak, wordt de huid bovendien dunner en worden onregelmatigheden nog sterker zichtbaar.

Hoe dan ook, genen en ouder worden kunnen we niet veranderen. Maar we kunnen de effecten wel succesvol bevechten met beweging en voeding. Overigens betreffen dit geen quick fix oplossingen. Zoals altijd gaat het om consistentie.

Weerstandstraining

Door consistente weerstandstraining wordt de spiermassa opgebouwd en dat zorgt voor een optimaal en effectief metabolisme (betere vet verbranding). Tevens komt de algehele hormoonhuishouding beter in balans. De spierontwikkeling samen met een verlaging van o.a. onderhuidse vet massa kan de visuele uitwerking van Cellulite drastisch veranderen. Daarbij zorgen de spiercontracties en herstelprocessen in de spieren voor een betere doorbloeding. Kortom het hele cellulite probleem wordt door middel van consistente weerstandstraining op alle fronten aangepakt. Maar behalve weerstandstraining, is het ook belangrijk om aandacht te besteden aan voeding. Er zijn namelijk voedingsmiddelen die de opbouw van cellulite stimuleren, maar ook voedingsmiddelen die de opbouw van cellulite afremmen.

Wat je beter niet kunt eten

Onderzoeken hebben aangetoond dat voedingsmiddelen die hoofdzakelijk uit een combinatie van geraffineerde koolhydraten en vet (en ook vaak hoge natriumgehaltes en een gebrek aan vezels) bestaan, zorgen voor een overdrive van het beloningsysteem in de hersenen. Lees: een flinke uitstoot van dopamine! In de natuur komt deze combinatie zelden voor, maar in de supermarkten en take away/deliver Food industrie grossiert het ervan. De dopamine die loskomt kan er maar al te gemakkelijk voor zorgen dat je juist meer van dit soort voedingsmiddelen eet dan voedingsmiddelen waarbij de bovenstaande combinatie minder sterk vertegenwoordigd is. Het beloningsysteem zorgt er overigens niet alleen voor dat je per keer meer van die combinatie wilt eten , maar ook nog eens dat je deze vaker wilt gaan eten!

En aangezien die ongunstige voedingsmiddelen ook vaak een hoog natriumgehalte (zouten) hebben, zorgen ze ervoor dat je meer vocht vasthoudt en dat werkt de doorbloeding van de huid ook weer tegen. Hieronder een paar voorbeelden van wat je beter kunt laten staan of alleen bij uitzondering eet:

  • Kaas
  • Bacon
  • Pizza
  • Patat en overige frituur
  • Boterhamworst of ander voor geproduceerd beleg
  • Donuts
  • Gebak
  • Sauzen (deze bevatten meer suiker dan je denkt!) 


 

Wat dan wel eten?

Er zijn zogenoemde oestrogeen “sweepers” die het verlagen van een oestrogeen dominantie ondersteunen en/of een betere verhouding van progesteron/oestrogeen ondersteunen. In mijn vorige blog over PMS kun je teruglezen dat vrouwen bij regelmaat, doch tijdelijk, oestrogeen dominant worden door de daling van progesteron in hun maandelijkse cyclus.
Deze oestrogeen “sweepers” zijn voornamelijk de Cruciferous (kruisbloemige) groenten. Kruisbloemige groenten zijn een heel divers soort groenten maar behoren allemaal tot de Brassicaceae familie. Wanneer de enzymen in deze groenten je maag bereiken en in contact komen met maagzuur formeert het zich in een compound genaamd indole-3 carbinol (I3C), die op zijn buurt weer DIM (diindolylmethane) produceert. DIM werkt als een phytoestrogen en dit betekent dat deze zowel helpt bij een te laag als een te hoog gehalte. Het heeft een regulerende werking voor gezonde oestrogeen levels.


Hogere levels van vrij Testoseron!!

Speciaal, maar niet alleen, voor de mannen dit het allemaal tot hier hebben gelezen: een betere regulering van oestrogeen levert meer vrij testosteron op!!! Who's winning now?! 
DIM zorgt ook nog eens voor een anti-oxidante werking én de kruisbloemige groenten bevatten naast DIM ook nog andere micronutriënten. Bovendien zijn ze ook nog eens laag in calorieën en bevatten veel vezels die weer voor een vol en voldaan gevoel zorgen. Volwassenen zouden er goed aan doen minimaal 200 gram per dag ervan te eten en vrouwen wellicht op sommige dagen 100 gram meer! 
Voorbeelden van bekende kruisbloemige groenten:

  • Broccoli
  • Asperge
  • Spruiten
  • Boerenkool
  • Bloemkool
  • Arugula
  • Bok Soy 


 

Hoe zit het dan met crèmes en smeersels?


Marketing speelt hier echt in op onze onzekerheid en uiteraard zijn de producten prijzig. Helaas is er geen enkel onderzoek dat goed kan aantonen of bepaalde crèmes nu werken of niet. En hoewel er best ingrediënten bestaan die doorbloeding bespoedigen en vocht reguleren, zijn de meeste ingrediënten moleculair te groot om onze huid binnen te dringen. Algemeen is aangenomen dat het opbrengen ervan (inmasseren) het eigenlijke voordeel oplevert.

Massage

Massage bevorderd namelijk een goede doorbloeding in de huid, maar dat is niet het enige voordeel. Bepaalde massages stimuleren de lymf extra vocht, noduli, toxines en ander cel afval af te drijven. En zoals we eerder hebben kunnen lezen is vocht wat niet direct of effectief weg kan, problematisch. Je kunt jezelf heerlijk laten verwennen met een massage bij een salon of je kunt het ook bij jezelf doen!

Keep winning!

 

Tekst: PTA® - Personal Training Agency B.V. te Amsterdam, door Wendy Bierens en Robert Schoot

Beeld: Wendy Bierens